Lean is inmiddels een vertrouwde term in de industrie. QRM is relatief nieuw, maar wint snel aan bekendheid in het klantorder gestuurde deel van de industrie. Kiezen voor zo’n bewezen strategie om uw organisatie te versterken is natuurlijk goed, maar wanneer u met Lean of QRM aan de slag gaat moet u zich een aantal zaken goed realiseren:
Een Lean of QRM implementatie is mensenwerk. De rol van het management, medewerkers activeren, visual management, doelen communiceren, alles staat in het teken van de cultuurverandering die uw organisatie de gewenste groei laat doormaken.
We moeten niet harder werken, maar slimmer werken! En dat vereist inzicht in processen, bottlenecks, trainging, maar bijvoorbeeld ook optimaal gebruik maken van de kennis van medewerkers. Zij kennen de praktijk en kennen de oplossingen die nodig zijn.
Processen optimaliseren is niet iets voor één afdeling. Uw weet wat er gebeurt op het moment dat de A-zoveel wordt verbreed…. dan staat het verderop stil. Het maximale rendement wordt bereikt door over afdelingen heen te kijken en bijvoorbeeld ook het kantoor mee te nemen. Iets dat vaak vergeten wordt bij Lean of Quick Respons Manufacturing.