Verbeteren met Lean en Quick Response Manufacturing, heeft u het begrepen?

04-11-2014

Het kopiëren van succesvolle concepten of werkwijzen is een veel voorkomende praktijk in bijna alle branches. Albert Heijn gaat hamsteren? Dan gaat C1000 euroknallen, Jumbo gaat super dealen, enzovoort. Het maakt niet zo veel uit wie eerst was, feit is dat goede acties werken en zeker dit soort publieke acties zijn eenvoudig te kopiëren.

Ook in de maakindustrie in Nederland wordt er bij elkaar afgekeken. Als één bedrijf succesvol is met een bepaalde werkwijze, dan zijn anderen snel geneigd dit te kopiëren. “Daar werken ze Lean!” “Oh, dat kunnen wij ook. Met gezond boerenverstand moet het lukken!”. Koop Lean voor Dummies (ja, dat bestaat echt) en aan de slag!

Maar als de resultaten uitblijven, krijgt Lean de schuld en gaan we weer doen wat we altijd deden. Jammer, maar dit was op voorhand al te voorspellen. Ik leg u graag uit hoe dit komt, maar eerst neem ik u mee de ruimte in.

De (om)weg naar de ruimte

shuttleHerkent u het toestel hiernaast? Ik verwacht dat u zult zeggen: “Jazeker, dat is een spaceshuttle!”.

In dat geval heeft u het verkeerd.

Het toestel hiernaast is een Boeran, het Russische antwoord op de Spaceshuttle. Vanzelfsprekend riepen de Russische autoriteiten dat zij het concept van een terugkerend ruimtevaartuig veel eerder bedacht hadden dan de Amerikanen. Feit is dat de Boeran een aantal jaren achter de Shuttle aan kwam.

Er zijn er maar twee gemaakt en er heeft er maar één daadwerkelijk een ruimtevlucht gemaakt. Geen groot succes dus en vooral erg duur. Toch liet die vlucht wel iets leuks zien. Net als een Spaceshuttle, werd de Boeran rechtop staand gelanceerd. Nadat de raket los was van de toren volgde, net als bij het Amerikaanse model, een draai waarbij het toestel op zijn rug terecht komt en een koerswijziging maakt. Prachtig.

Voor het Russische toestel geldt echter dat deze draai volkomen nutteloos is! Er is geen enkele reden waarom de Russen die draai moeten maken, het is alleen maar een manoeuvre die het vluchtplan complexer maakt en het risico op falen verhoogd.

Hier werd dus het bewijs geleverd dat de Russische wetenschappers alles hadden gebaseerd op de Spaceshuttle. De Amerikanen moesten deze draai maken, omdat hun lanceertoren (nog uit de Apollotijd) voor de Shuttle verkeerd stond. Bovendien zorgde het ervoor dat bij het afbreken van de start de crew terug kon vliegen naar land, in plaats van een landing op zee [bron: stason.org] . Voor de Russen speelden beide factoren niet. Ze lanceerden midden op de Toendra en vanaf mobiele platforms.

Wel gekopieerd, niet begrepen…

Een voorbeeld dichter bij huis: De boevenbus.

busAls u veel op de weg zit komt u vast wel eens een “boevenbusje” tegen. Zo’n busje dat Justitie gebruikt om verdachten of gevangenen te transporteren. Achterop al deze busjes staat:
“ www.vervoerenondersteuning.nl ” .

Maar waarom eigenlijk? De dienst werkt enkel en alleen voor het ministerie van Justitie. Ze hebben geen concurrenten en zoeken geen klanten. Zo’n website is dus geldverspilling. Het stickeren van al die busjes is geldverspilling.

Vanuit het perspectief van Lean is hier sprake van overbewerking. Kennelijk heeft iemand binnen het ministerie bedacht dat als departementen zoals het CJIB en het Nationaal Forensisch Instituut een website hebben, dat dan de dienst Vervoer en Ondersteuning niet kan achterblijven.

Wel gekopieerd, niet begrepen.

Niet kopiëren, wel begrijpen!

Terug naar uw wens om uw organisatie nog succesvoller te maken, net als die conculega die Lean gebruikte.

Of het nu gaat om Lean, Quick Response Manufacturing of welke optimalisatiestrategie dan ook, de ervaring leert keer op keer dat ze absoluut werken. Het zijn vaak zeer krachtige strategieën, die een enorme impuls aan uw organisatie kunnen geven.

Valkuil is echter het grote aantal, relatief simpel te gebruiken tools, die deze strategieën bieden. De meeste mensen zijn praktisch ingesteld en gaan graag aan de slag met zo’n tool. Zeker als blijkt dat bedrijf X zulke goede resultaten met methode Q heeft bereikt. “Als zij het kunnen, dan kunnen wij het ook!”

En dit is jammer, want voorwaarde voor een succesvolle aanpak is het helder formuleren van wat u eigenlijk wilt bereiken. Wat zijn uw doelen? Wanneer zijn die succesvol gehaald? Hoeveel korter moet uw doorlooptijd worden? Hoeveel hoger uw productiviteit?

Pas als dat duidelijk is kan de kist met Lean en QRM gereedschap opengemaakt worden. En dan is voor de inzet van die gereedschappen ook nog een specialist nodig. Iemand die met een frisse blik naar uw organisatie kijkt. Die de ervaringen van andere bedrijven kent, maar ook begrijpt dat ieder bedrijf uniek is.

Het is onmogelijk om een willekeurige Lean gereedschap te kopiëren en deze zonder duidelijke doelstelling succesvol in te zetten. De inzet van Lean of QRM vraagt een goed plan en een duidelijk doel, afgestemd op uw organisatie.

Ik hoop dat u dat begrijpt….

  • Meer weten over 'Verbeteren met Lean en Quick Response Manufacturing, heeft u het begrepen?'?

  • Volledige agenda